Vad vi gör

Marknaden_DCIC_webbDCIC är specialiserade på insikts-processer. Arbetsfältet för oss är främst på de nordiska och baltiska marknaderna – vi eftersträvar att alltid genomföra högkvalitativa marknadsundersökningar på det mest priseffektiva sättet, både gällande snabb leverans av resultat och genom en konkurrensmässig prisnivå.

Efter noggrann utvärdering samarbetar vi med, enligt vårt tycke, de bästa lokala insikts-leverantörerna. Nedan beskrivs vad vi gör för att nå insikt; en djupare förståelse till frågeområdet och som svarar på frågan varför;

 

1. Marknads – och trendanalyser av berörda målgrupper.

Marknadsanalys är en analys av en befintlig marknad, i syfte att finna behov eller skapa ett behov för marknadens aktörer. Utifrån dessa skapas sedan kundstrategier, relationsstrategier och organisationsstrategier. För att identifiera den relevanta marknaden för dig, kan även målgruppssegmentering utföras.
Trendanalysen kan användas för att få en bättre överblick på rådande samhällsförändringar. Den kan också användas som bas för strategisk planering och scenario-analys. En trend kan definieras som flera signaler som tillsammans ger upphov till en långsiktig förändring i t ex intressen, behov och attityder. När man ser till trender är det viktigt att se till trendens rörlighet och riktning.

 

2. Kvalitativa beteendevetenskapliga undersökningar inom:

Såväl B2C och B2B som inom offentlig sektor. Läkemedel – och medicintekniska företag ingår häri.
Start-up företag i deras lanseringsprocess av produkter/tjänster, att undersöka vad potentiella målgrupper tycker redan på idéstadiet för att förhindra eller vidareförädla framtida investeringsbeslut
DCIC genomför varumärkesundersökningar åt fysiska personer där deras ”personliga” varumärke är viktigare än den juridiska personen (om sådan finns).

 

3. Genomförande och koordinering av semi-kvalitativa angreppssätt som Point of Sales (POS) – hur produkten/tjänsten marknadsförs på försäljningsplatsen.

Vad konsumenten köper och varför. Och hur produkter exponeras i butik.

 

4. Koordinering av kvantitativa studier med de bäst lämpade leverantörerna på marknaden.

Anledningen till denna tjänst är två; Vi hittar synergieffekter i tid och pris om uppdragsgivaren planerar att genomföra en efterföljande kvantitativ studie för en större målgrupp.

 

5. Upphandlingar.

DCIC är delaktiga i upphandlingsprocesser och offertförfrågningar från myndigheter – statliga som kommunala.