Ägare

Konsultföretaget Durchman Clear Insight AB (DCIC) ägs till 100 % av grundaren Johan Durchman. Han har 15 år erfarenhet av marknadsundersökningar på senior nivå.

Johan_Durchman_personporträttSom beteendevetare är Johan specialist på främst kvalitativa undersökningar. Johan har arbetat som senior konsult på GfK Sverige AB i över 10 års tid och varit kundansvarig för både mindre och större företag, både från den privata som den offentliga sektorn och inom de flesta produkt – och tjänsteområdena.

Johan, hur uppstår nytänkande i en organisation?

– “Innovationer uppstår i möten mellan olika perspektiv. Kalla det mångfald. Men inte den mångfald som vi själva väljer och är bekväma med.”

Hur når man framgång med ett företag?
– ”Framgång nås inte bara genom analyser. Sättet att utforska framtiden är också att undersöka och testa idéer på människor med helt olika infallsvinklar. Utan mod i undersökningsbranschen riskerar du att bli alltför politiskt korrekt, du missar det unika, det som gör skillnad och det som skiljer ut dig från de flesta andra. På detta sätt försöker DCIC att skapa mervärden åt sina uppdragsgivare genom att ligga steget före sina konkurrenter.”   

Johan menar på att man måste kunna skräddarsy en kundundersökning utifrån dessa parametrar och att dessa bestäms av konsulterfarenheten. Han menar fortsatt på att de viktigaste ledorden i kundrelationen är flera: Trovärdighet, leveransförmåga, analytiskt sinne, människokännedom, nyfikenhet och ett innovationsinriktat synsätt.

Vad är de viktigaste egenskaperna för dig som konsult?

– “Att kunna bygga långsiktiga kundrelationer. En annan konsultegenskap som är viktig är förmågan att identifiera kundens behov, att både råda – och avråda – när så behövs.”

Avslutningsvis, hur skiljer sig DCIC från andra företag inom samma bransch?

– ”Förutom vår tidigare erfarenhet och innovativa förmåga att känna av marknaden – är ett viktigt kundmotto för oss på DCIC att inte bara leverera viktiga insikter – utan också att berätta hur du bäst implementerar dessa internt i organisationen, till att bli handlingskraftiga beslut.”