Olika tillvägagångssätt

Läs mer om våra olika angreppssätt nedan.

 

Kvalitativa studier

War game

Angreppssättet används oftast när man ställer två eller flera varumärken mot varandra. Fokusgruppen delar in sig i två eller tre undergrupper. Varje grupp får representera ett varumärke. En annan grupp får uppgiften att också opponera mot just detta varumärke. Detta görs in plenum med en åtföljande diskussion som följd. Fördelarna med denna sub-metod är att komma åt underliggande attityder till olika varumärken. Metoden hjälper deltagarna att ta fram för dem dolda faktorer som påverkar deras beslutsprocess (vid val av varumärke) utan att de själva varit fullt medvetna om detta. Emotionella drivkrafter belyses – drivkraften bakom den rationella tanken.

Etnografi – att observera verkligheten

En annan mycket viktig aspekt som belyses med denna metod är om du behöver generera nya idéer för produktutveckling. Detta ger en förståelse för och en unik insikt i hur det förhåller sig i verkligheten. Etnografiska insikter stödjer, förbättrar och ändrar hur vi tänker om konsumentens upplevelse och faktiska beteende.

Konceptgenerering

Som uppdragsgivare vill man ofta pröva validiteten i framtagna konceptidéer, en kommunikationsplattform man vill testa på befintliga- respektive icke befintliga kunder. Fördelen med denna metod är att du i olika steg kan modifiera och därmed förädla konceptförslagen medan exempelvis en gruppdiskussion pågår. Du får ögonblicklig feedback på idéerna, du kan också ”brainstorma” med dina kollegor under diskussionens gång och arbeta fram ett nästintill färdigt konceptunderlag, som grund till företagets nya kommunikationsplattform alternativt validera dessa ”kvalitativa” konceptförslag i en kvantitativ marknadsundersökning.

Workshops, konsultation och bollplank

Detta verktyg kan användas inte bara i resultatredovisningen efter avslutat projekt utan också hur man skall implementera de nya idéerna internt, som kommit fram i studien, på ett kreativt sätt. Där olika delar av den egna organisationen får komma till tals, bli involverade i en eventuell förändringsprocess. DCIC hjälper gärna till att utföra och/eller genomföra en sådan workshop. Ett viktigt syfte med metoden skulle kunna vara att ge till uppgift att kreera en handlingsplan som skall presenteras av deltagarna i slutet av workshopen. Detta verktyg kan användas inte bara i resultatredovisningen efter avslutat projekt utan också hur man skall implementera de nya idéerna internt, som kommit fram i studien, på ett kreativt sätt. Där olika delar av den egna organisationen får komma till tals, bli involverade i en eventuell förändringsprocess. DCIC hjälper gärna till att utföra och/eller genomföra en sådan workshop. Ett viktigt syfte med metoden skulle kunna vara att ge till uppgift att kreera en handlingsplan som skall presenteras av deltagarna i slutet av workshopen. DCIC erbjuder gentemot långsiktiga kundrelationer – att vara ett kostnadsfritt bollplank – när behov finns att stämma av tankar som uppkommer i den dagliga verksamheten i ditt företag.

Medarbetarundersökningar

Grunden för vad ett företag eller organisation kan prestera är medarbetarna och de insatser de bidrar med. För att organisationen skall kunna leva upp till den potential och organisatoriska målbild man stakat ut krävs det att de anställda känner sig delaktiga i den och upplever att deras syn på den egna arbetssituationen är viktig och tas på allvar av arbetsgivaren. DCIC besitter en kärnkunskap på detta område och erbjuder en rad olika verktyg skräddarsydd för varje uppdragsgivare.

On-site

Huvudsyftet med On-site studier är att finnas på plats där målgruppen finns. Exempelvis vid kultur- och idrottsevenemang, musikfestivaler och andra platser där större eller mera begränsade folksamlingar finns. Det är en unik möjlighet att skräddarsy en studie genom fokusgrupper eller enklare frågeformulär för att samla in data. Syftet kan vara att undersöka användandet av en viss produkt som hör hemma i dessa sammanhang – att fånga deltagaren ”live” i en annan kontext än i det invanda sammanhanget. Andra tillfällen där metoden kan användas är på offentliga platser som torg, parker, vänthallar eller ombord på eller vid transportfordon.

 

Semi-kvalitativa och kvantitativa studier

Point of Sales (POS)

DCIC genomför och koordinerar också semi-kvalitativa undersökningar som Point of Sales (POS). Syftet med denna metod är att via kortare frågeformulär intervjua besökare till butiker. Exempel på detta är konsumentens upplevelse av service; produkt/tjänsteutbud; vilken produkt man valde och varför; hur produkten var exponerad i butiken och varumärkeskännedom inklusive prisnivåer. Huvudsyftet med denna typ av undersökning är att ge uppdragsgivaren information om hur denna skall kunna agera utifrån marknadsföringsinsatser. Exempel hur produkten är exponerad i butik; om prisnivån bör justeras; sammanställa hur kampanjidéer tillsammans med butikens personal skall utformas etc.

DCIC koordinerar också kvantitativa studier med de bäst lämpade leverantörerna på marknaden. Typiska kvantitativa uppdrag är varumärkesmätningar, image – och lojalitetsstudier. Genomförs oftast via webb eller telefonintervjuer. Om uppdragsgivaren dessutom planerar att genomföra en efterföljande kvantitativ studie för en större målgrupp, kan DCIC erbjuda även detta. Detta påverkar i så fall både tid och prisbild på ett fördelaktigt sätt för dig som uppdragsgivare.