Metod & verktyg

Nedan följer ett axplock av de viktigaste metodverktygen DCIC erbjuder som undersökningsinstrument: 

 

Gruppdisk_2_DCIC_webb1. Kreativa Fokusgrupper

Denna metod ökar förförståelsen för uppdragsgivaren gällande konsumentens rationella och känslomässiga behov och de bakomliggande drivkrafterna. En vanlig diskrepans (och en mycket viktig aspekt att få insikt i) är hur man säger att man beter sig och hur ens faktiska beteende ser ut. Fokusgrupper medför både gruppdynamik och kreativitet, vilket möjliggör djupare insikter i de frågeområden som skall undersökas. Detta öppnar upp nytänkande och erbjuder omedelbar kunskap, baserad på erfarenheter och interaktion mellan deltagarna. Projektiva metoder används för att sätta ord på känslor och underliggande behov. Det insamlade materialet (resultatet) från kreativa fokusgrupper bearbetas och analyseras till att bli ett actionbaserat beslutsunderlag, både gällande produkt – som tjänsteutvecklingsprocesser.

Fördelar med kreativa fokusgrupper: Du som uppdragsgivare ges en möjlighet till att observera (via spegelvägg) och lyssna på fokusgruppen, och får därigenom en omedelbar kunskap kring hur dina kunder tänker. Genom detta erhålls nya insikter om målgruppen; det möjliggör för er att förädla och arbeta fram (koncept) idéer under gruppdiskussionens gång och samtidigt testa dessa under pågående grupp (och nästkommande grupper).

En annan aspekt är att identifiera barriärer och beröringspunkter hos icke kunder till er – ”varför köper ni inte vår produkt/vad skulle få er att köpa den”? Att moderera fokusgrupper kräver gedigen erfarenhet av att följa upp viktiga ledtrådar under diskussionens gång, men också se till att samtliga deltagares åsikter får det utrymme som krävs. En sub-metod är således att ha verktyg i beredskap som medför att opåverkade åsikter får plats och dokumenteras – ofta sker detta genom individuella uppgifter.

 

2. Individuella djupintervjuer eller duos och triaderKonsultation_DCIC_webb

Djupintervjuer möjliggör en ytterligare fördjupning i ett ämne. Ämnet kan också vara av mera känslig natur. Via enskilda möten stärks trovärdigheten och äktheten i berättelsen från konsumenten. Genom duos (två deltagare) eller triader (tre deltagare) har man också möjlighet till ytterligare fördjupning. Djupintervjuer kan också genomföras i deltagarnas hemmiljö eller på deras arbetsplats. Allt beroende på syftet med undersökningen.

 

3. Digitala undersökningar

För att nå en riksrepresentativ urvalspridning av de målgrupper man vill krypa in på skinnet är ett digitalt angreppssätt en möjligt metodvariant. Detta kan ske genom individuella djupintervjuer eller via digitala fokusgrupper. Om ämnet man skall diskutera är av känslig natur kan ett digitalt ”förhållningssätt” bidra till lusten att medverka och samtidigt underlätta frispråkigheten hos deltagarna.

 

< Tillbaka till föregående sida 

Läs mer om olika tillvägagångssätt här >